ورود / ثبت نام

شامپوهای بدون سولفات

شامپو بدون سولفات

شامپو بدون سولفات ، بازار گرمی خوبی به راه انداخته است و به طور کلی محصولات بهداشت و درمان مو که فاقد سولفات هستند، بسیار مورد توجه قرار گرفته و مورد اقبال طیف وسیعی از مصرف کنندگان حرفه ای محصولات بهداشت و سلامت مو قرار گرفته اند

اما به راستی شامپو بدون سولفات چیست؟

اصلا از کجا تشخیص بدهیم یک شامپو واقعا بدون سولفات است ؟

چرا همه به دنبال شامپو های بدون سولفات هستند؟

چه ضرری برای بدن ما دارد ؟

در این مقاله سعی میکنیم به طور خیلی ساده به این موضوع بپردازیم

✅ تا اولا با سولفات آشنا شویم❗️
✅ثانیاً ضررهای آن را بشناسیم❗️
✅و در نهایت شامپو بدون سولفات را از سایر شامپو ها تشخیص دهیم❗️

چرا از سولفات در شامپو استفاده می شود؟

سولفات و مشتقات آن که معروف ترین آنها SLES (سدیم لوریل اتر سولفات) و هم چنین SLS( سدیم لوریل سولفات) مواد کف زا و ارزان قیمتی هستند که در تولید مواد شوینده از جمله شامپو و مایع ظرف شویی و …. به کار میروند و خاصیت چربی زُدایی بسیار بالایی دارند.

به علت کف زایی بیش از اندازه و به علت چربی زُدایی بیش از اندازه این ماده بسیار مورد توجه تولید کنندگان مواد بهداشتی و شوینده است.

زیرا هم کف زایی بالایی دارد و قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و همچنین بسیار ارزان قیمت است و قیمت تمام شده محصول مقرون به صرفه خواهد بود و در نهایت انتخاب تولید کنندگان و فعالین این صنف میباشد زیرا قادر خواهند بود هزینه های تولید را کاهش دهند و محصولاتی با قیمت بسیار مناسب به بازار عرضه کنند!

پس سولفات(مشتقات سولفات) انتخاب آن دسته از تولید کنندگان است که به تولید محصولات با قیمت متعادل و محصولات با قیمت کمتر مشغول هستند و پایین بودن قیمت تمام شده محصول در اولویت میباشد.

اثر سولفات بر مو و چشم چیست؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم سولفات قدرت کف زایی بسیار بالایی دارد ، و تجربه نشان داده مصرف کننده با محصولاتی که کف بیشتری دارند بیشتر ارتباط برقرار کرده و حس رضایت خاطر بیشتری دارد و بارِ روانی و اثرِ روانی ایجاد کرده و مصرف کننده بر این باور است چون کف بیشتری دارد پس پاک کنندگی بیشتری دارد و در نتیجه با کیفیت تر است، در صورتی که در واقع اصلا این طور نیست و کف بیشتر ماده شوینده با کیفیت آن بی ارتباط است.

از طرفی اشاره کردیم سولفات یک چربی زُدای بسیار قوی است و قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد، تا جایی که این موضوع بسیار برای پوست خطر ناک است و با مصرف مداوم محصولاتی که در ترکیبات آن از سولفات به طور اغراق شده استفاده شده است پوست کاملا چربی طبیعی خود را از دست داده و کاملا خشک میشود.

در واقع از مصرف محصولات شوینده این انتظار میرود که چربی ناشی از آلودگی را از بین ببرند نه چربی طبیعی پوست.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر سرطان زا بودن سولفات(مشتقات سولفات) ولی در واقع هنوز هیچ آزمایشی به طور قطعی سرطان زا بودن مشتقات سولفات را اثبات نکرده است تنها ضرر قطعی اثبات شده برای این ماده چربی زُدایی بیش از اندازه این ماده است که موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست و مو میشود و پوست کاملا خشک خواهد شد و اگر شما پوست حساس و نازکی دارید این موضوع برای شما خطر جدی خواهد بود و دچار درد سر خواهید شد و با از بین رفتن چربی طبیعی موها شما موی بسیار بسیار خشکی خواهید داشت و خشکی مو منشاء بسیاری از مشکلات مو است از جمله بد حالتی،کدری ، شکنندگی ، عدم رشد قدی مو و ….

و همان طور که میدانید خشکی مو علت اصلی موخوره میباشد و خلاصی از موخوره کارِ راحتی نیست. پس تا اینجا در مورد مضرات شامپو بدون سولفات بر روی موی سر آشنا شدیم.

مشکل بعدی اثبات شده قرمزی چشم ها بر اثر استفاده از شامپوی های حاوی سولفات میباشد و اگر شما بعد از استحمام متوجه شوید که چشمایتان ملتهب و قرمز شده حتما باید شامپوی خود را عوض کنید و شامپوی فعلی چشم های شما را دچار التهاب میکند.

برای تشخیص شامپوهای بدون سولفات یا همان همان سولفاتfree بهترین روش همان قدرت کف زایی

محصول است یعنی در واقع محصولات بدون سولفات موقع استفاده ،کف زیادی ندارند و در ترکیبات به جای استفاده از سولفات از ترکیبات جایگزین استفاده شده و حجم کف کنندگی محصول کمتر خواهد بود.

محصولاتی که فاقد سولفات هستند شوینده های ملایم تر و لطیف تری هستند و بسیار برای بدن مناسب ترند و کاملا استفاده از این محصولات توصیه میشود.

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد سولفات ماده ارزان قیمتی است و شامپو های فاقد سولفات از قیمت بالاتری برخورداند چون به جای سولفات از ترکیبات جایگزین دیگری استفاده شده است که روی قیمت نهایی محصول اثر میگذارد.

در نهایت شامپو ها و محصولات شوینده فاقد سولفات شوینده های لطیف تر ، با کیفیت تر و مناسب تری هستند که به پوست و موی شما آسیب نمیزنند و مصرف آنها قطعا به نفع شما خواهد بود.

ولی در مورد سرطان زا بودن سولفات هنوز هیچ آزمایشی این موضوع را قطعا تایید نکرده ، ولی اثرات مخرب آن روی پوست و مو اثبات شده است و اگر به زیبایی پوست و موی خود اهمیت میدهی. بهتر خواهد بود از مصرف محصولات حاوی سولفات صرف نظر کنید.

اشتراک گذاری این پست:

مقالات مرتبط

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم